Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Al op heel jonge leeftijd kunnen kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zich aanpassen.
Op de opvang, de peuterspeelzaal én op school zien ze dat de andere kinderen anders tekenen, kleuren, praten en reageren dan zijzelf. Al heel vroeg wordt soms de conclusie getrokken dat er iets mis is met hen, zij zijn ten slotte de enige die het anders doen.
Anders zijn is niet prettig voor de meesten van ons, zeker niet voor kinderen. En daarom gaan veel kinderen zich aanpassen, ze doen zoveel mogelijk wat de anderen ook doen. Dit blijft uiteraard niet zonder gevolgen voor het gevoel van welzijn voor de desbetreffende peuter of kleuter, er ontstaat onbehagen, frustratie en twijfel. Vaak komt dit alleen thuis tot uiting, waar het veilig voelt. Dit kan op allerlei manieren gebeuren; woede uitbarstingen, verdriet, apathie, een sterke drang tot het controleren van de omgeving, et cetera. Omdat dit gedrag vaak alleen thuis te zien is lopen ouders vaak ook nog eens tegen een muur van onbegrip aan, want op school zijn ze gezellig en vrolijk, doen ze leuk mee en is er niets aan ze te merken. Ook niet van een voorsprong overigens...
Hierin zit het belang van de Kiene Kleuters.
Hier ontdekken kinderen dat er meer kinderen zijn die doen en reageren, praten zoals zij. Dat ze niet gek zijn, en dat het oké is om te zijn wie je bent. Tegelijkertijd wordt er tegemoetgekomen aan hun behoefte aan extra uitdaging en ontmoeten ouders elkaar die maar op weinig plekken terecht kunnen met hun verhaal.
Uit het thema: Het gedrag van water